Mengapa Kita Suka Ingat Sesuatu Ketika Solat dan Dan 7 Cara Menanganinya.
sesuatu kala dalam suatu pembicaraan, tercetus satu realitas. “kalau kurang ingat suatu, kalian solat aja! nanti tentu ingat berulang. ”
benar terdapat sebagian orang yang teringat berulang terhadap kejadian – kejadian yang telah terlupa, malah kala mereka lagi melaksanakan solat.
ingat belum bayar hutang kepada sang bunda anu, ingat ansuran periuk sampai ingat mantan sang doi yang baru aja diperistri orang. dan juga pelbagai ingatan demi ingatan lain, yang timbul malah kala solat. kemudian mengapa kala lagi solat kita acapkali teringat suatu perihal?
sesuatu kala, imam abu hanifah membagikan fatwa kepada orang yang kurang ingat di mana dia menyembunyikan hartanya.
abu hanifah membagikan kesimpulan buat menanggapi orang yang bertanya kepada dia, bahawa pribadinya telah menanam hartanya. sedangkan ia kurang ingat, di mana ia menanam hartanya. abu hanifah menasihatkan supaya orang ini solat dan juga berupaya buat khusyuk, dan juga tidak memikirkan dunia whatever. orang inipun menjajaki nasihatnya abu hanifah, dan juga ia ingat tempat ia menanam hartanya mendadak itu pula. (tanwir al – hawalik, hlm. 69).
dengan melaksanakan solat, harta yang kurang ingat dirahasiakan di mana, mendadak teringat berulang. tetapi nyatanya ingatan yang berulang itu menggambarkan usaha syaitan buat mencederakan solat kita.
syaitan menegaskan ingatan yang terlupa kala kita solat. khanzab merupakan syaitan ahli pengganggu solat.
dari abu hurairah radhiyallahu ‘anhu, rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam bersabda,
kala azan dikumandangkan, setan menghindar sembari terkentut – kentut, sampai – sampai tidak mendengar azan. sehabis azan tuntas, ia tiba lagi. kala iqamat dikumandangkan, ia berangkat. sehabis tuntas iqamat, ia balik lagi, kemudian membisikkan dalam hati orang yang solat: ingat a, ingat b, menegaskan suatu yang tidak terlintas dalam ingatan. sampai ia kurang ingat berapa jumlah rakaat yang ia kerjakan. (hr. ahmad 8361, bukhari 608, muslim 885 dan juga yang lain).
kala kita lagi solat, dan juga teringat hendak perihal duniawi. ketahuilah bahawa syaitan tengah memperdaya kita supaya solat kita kosong, hampa arti dan juga rosak kualitinya.
utsman bin affan sempat bertanya kepada rasulullah, “wahai rasulullah, setan telah mengusik shalat dan juga bacaanku. ” dia bersabda, “itulah syaitan yang diucap dengan ‘khanzab’, bila engkau merasakan kehadirannya hingga bacalah ta’awudz kepada allah dan juga meludah kecillah ke arah kiri 3 kali. “ (hr. ahmad).
jadi, kala kamu mengingat suatu masalah tidak hanya urusan hal – hal solat, ketahuilah bahawa khanzab tengah menggoda
“kerana engkau telah menghukum aku tersesat, aku betul – betul hendak menghalang – halangi mereka dari jalur yang lurus, setelah itu aku hendak menghadiri mereka dari wajah dan juga dari balik mereka, dari kanan dan juga kiri mereka. dan juga engkau tidak mengalami mayoritas mereka bersyukur (taat) “ (qs. angkatan laut (AL) a’raf: 16 – 17).
wallahu a’lam.
tanyakan pada diri kita, gimana fikiran, perasaan dan juga kerasa hati semasa mengerjakan solat?
terdapatkah fokus kita tertumpu seluruhnya kepada allah? ataupun hati masih liar, fikiran masih merawang dan juga perasaan masih kacau semasa mendirikan solat?
gimana pula soal penghayatannya?
terdapatkah kita mampu merasai apa yang telah kita fahami itu? semasa mengucapkan bacaan – bacaan dalam solat itu terdapatkah kita jalani dengan sedar?
ataupun cuma semata – mata perkataan biasa yang tidak bawa apa – apa arti dan juga kerasa?
“dan berjayalah orang yang beriman, ialah orang yang khusyuk dalam solatnya. ” [surah al – mu’minun 23: 1 – 2]
khusyuksolat yang khusyuk tercapai apabila hati, fikiran, perasaan dan juga segala pancaindera tunduk patuh kepada allah sejauh waktu mengerjakan solat.
semasa solat, seorang itu berhubung secara langsung dengan allah. sejauh mendirikan solat, seorang hamba berdoa terus dihadapan – nya.
ikatan dengan allah ini hendak memunculkan rasa – rasa tertentu di dalam hati yang setelah itu membentuk hati itu akur, taat dan juga patuh kepada allah.
diriwayatkan apabila para teman rasulullah saw solat ditengah padang pasir, burung – burung hendak hinggap dibahu, malah terdapat diatas kepala dan juga tubuh mereka, kerana menyangka mereka yakni tumbuhan kayu. begitulah, diam dan juga pegunnya jasad mereka kala solat.
gimana pula dengan kita insan biasa buat khusyuk di dalam solat?
aku tentu ramai diantara kita amat teringin dan juga tercari – cari resep buat jadi salah seseorang hamba allah yang khusyuk di dalam solat.
insyaaallah, dalam informasi ini hendak berkongsi resep yang dengan izinnya, hendak menolong kita buat khusyuk di dalam solat.
7 langkah mengarah khusyuk dalam solat
1. mencari penafsiran (faham)
masalah ini butuh dimulakan dengan mengerti arti teks (rukun qauli) dan juga erti tiap perbuatan dalam solat.
apabila mengucapkan takbiratulihram dan juga membaca surah al – fatihah semisal, arti tiap kalimahnya butuh dikenal satu per satu.
jadi, belajarlah bahasa arab sekurang – kurangnya buat mengenali arti bacaan – bacaan yang harus dan juga sunat dalam solat.
“jangan jadi serupa burung kakak tua yang cuma pandai menuturkan perkata namun tidak ketahui apa arti dan juga artinya. ”
tetapi mengerti arti sahaja tidak mencukupi, kita butuh melangkah ke sesi seterusnya.
2. memusatkan fikiran (fokus)
sesi kedua yakni pemusatan fikiran. menghindarkan kendala perihal lain, sampai – sampai fikiran, perbuatan dan juga perkataannya bersamaan – ialah terfokus seluruhnya kepada arti teks dan juga perbuatan dalam solat.
bisa jadi kita telah mengerti arti teks, namun oleh karena tidak fokus, seorang yang membacanya cuma umpama “orang mengigau” dalam tidur.
sekiranya mendadak kita terfikir pula perihal lain, tetapi ingatan dan juga fikiran senantiasa terikat pada tujuan solat (mengingati allah) , kondisi ini samalah serupa orang yang lagi memandu kereta.
fikirannya senantiasa fokus kepada destinasi yang bakal dituju meski sekali – sekala ternampak pula objek – objek dan juga panorama alam di tepi – tepi jalur.
seluruh itu tidak menggangu fokusnya.
lain pula halnya bila ia “terlalai” dengan pemandangan – pemandangan di tepi jalur sampai – sampai ia tidak sedar bahawa sudah terlajak jauh daripada destinasinya.
3. membesarkan allah (kerasa ‘haibah’)
butuh diingat, pemusatan fikiran bukan diperuntukan kepada teks itu sahaja namun pada arti di sebalik teks itu.
ertinya, tumpuan bukan cuma pada huruf dan juga ayat dan istilah, namun pada arti dan juga tafsirannya. inilah yang dimaksudkan dengan ‘pengertian’.
khusyuk 2hanya orang yang tahu raja hendak bercakap – cakap dengan penuh penghormatan, kerasa cemas, malu dan juga rendah diri.
kebalikannya, orang yang tidak tahu raja, hendak bercakap – cakap dengan baginda secara biasa – biasa sahaja.
apabila orang yang tahu allah mengucapkan kalimah “allahuakbar” semisal, ia bukan sahaja ketahui maknanya (allah maha besar) malah hatinya ikut merasai betapa hebatnya kuasa allah yang telah mencipta pribadinya, alam semesta, akhirat dan juga seluruh makhluk.
pada kala seperti itu terpancarnya rasa – rasa yang seni dan juga indah dalam fikiran dan juga jiwa yang tidak bisa jadi terjalin diluar solat.
oleh itu pada peringkat permulaan, cubalah buat merasakan kita lagi berhadapan seseorang raja yang amat berkuasa dan juga kita butuh fokus dihadapannya.
4. kagum dan juga cemas hendak keagungan allah (kerasa khauf)
hasil daripada merasai kebesaran allah, hingga mencuat pula kerasa cemas dan juga kagum kepada – nya. kerasa cemas dan juga kagum kepada allah ini tidak sama dengan kerasa cemas dan juga kagum kepada perkara – perkara lain.
kita cemas kepada harimau kerana keganasannya, namun kita cemas kepada allah kerana kehebatan – nya. cemas hendak harimau, kita lari menjauhinya, namun cemas hendak allah kita tiba menghampirinya.
kerasa cemas hendak mencuat apabila seorang gerun hendak kemurkaan allah dan juga neraka – nya.
kerasa cemas ini diterjemahkan dalam solat dengan perbuatan berdiri betul, menundukkan kepala, mata memandang ke tempat sujud (tidak berani mendongak) , rukuk dan sujud.
5. kerasa mengharap kepada allah (kerasa raja’)
apa yang dimaksudkan dengan kerasa mengharap?
khusyukrasa mengharap yakni pengharapan seseorang hamba buat menemukan keampunan, kasih sayang dan juga syurga allah.
bila kerasa cemas sahaja dibiarkan mendominasi jiwa, dikhuatiri hendak mencuat sangka kurang baik dan juga jahat sangka terhadap allah.
sementara itu dalam reality, allah lebih suka mengampunkan dosa berbanding menyeksa hamba – nya yang berdosa.
oleh karena itu, ulama berpesan dalam kondisi biasa seorang hendaklah menyeimbangkan kerasa cemas dan juga harapnya umpama 2 sayap pada burung yang membolehkannya terbang dengan normal dan juga selamat.
jangan sangat cemas, nanti mencuat sangka kurang baik kepada allah. jangan sangat harap, nanti terjalin perilaku sembari lewa dan “berangan – angan” hendak keampunan allah.
kerasa harap dalam solat ini merupakan menerusi penghayatan kala teks al – fatihah (mengharapkan jalur yang lurus) , teks qunut (mengharapkan anugerah, kesihatan dan juga lain – lain) dan juga teks kala duduk diantara 2 sujud (mengharap keampunan, belas kasihan, ditinggikan darjat, dan juga lain – lain)
manakala lewat perbuatan duduk dalam tahiyat dini dan juga akhir, sujud dan rukuk – seluruhnya melambangkan kerasa pengharapan seseorang hamba yang lagi meminta – minta dan juga merayu – rayu..
6. kerasa malu dan juga hina diri (kerasa haya’) dalam solat
kerasa malu dan juga hina diri yakni kemuncak seluruh kerasa yang mencuat sebelumnya. oleh itu butuh ditimbulkan kerasa berdosa kepada allah.
apabila terdapat kerasa berdosa hingga barulah mencuat kerasa malu.
trik buat memunculkan kerasa berdosa yakni dengan memunculkan kesedaran (insaf) hendak kelalaian diri, lemah melakukan tanggungjawab, kurang ikhlas, banyak prasangka kurang baik, tidak tabah dan juga reda dengan takdir dan juga banyak “berhutang” kepada allah.
sewaktu sujud, kita meletakkan kepala, dahi dan juga wajah yang sentiasa berposisi “di atas” (sentiasa dihormati) ke tempat yang amat dasar (tempat sujud).
manakala dubur yang sentiasa disorokkan dibawah, kala sujud telah dijongketkan ke atas bagaikan trik meleburkan kesombongan dan juga kebesaran diri!
7. mengenakan baju yang amat selesa dan juga amat menawan kala solat
khusyukuntuk kaedah yang terakhir ini, tidak berkaitan dengan 6 kaedah diatas. terlihat serupa remeh, tetapi dia pula merupakan salah satu langkah yang boleh dipraktikkan buat menggapai khusyuk di dalam solat.
sebolehnya memilih baju yang amat selesa, suci dan juga khas buat solat.
seleksi baju yang diperbuat daripada material yang amat baik, yang tidak membuatkan kita berpeluh apabila panas, tidak longgar ataupun ketat sampai – sampai mengusik pergerakan solat.
dan juga pula memilih yang amat menawan, sempurna dan juga dikhaskan buat solat. kerana solat kita merupakan buat menghadap allah, raja yang amat agung dan juga allah amat sukakan kecantikkan.
innallah jamil, wa yuhibbu jamal: allah itu menawan dan juga sukakan kecantikan.
buat para muslimah, boleh mencuba koleksi telekung siti khadijah yang amat selesa dipakai buat mengerjakan solat. ianya berbaloi buat dicuba
sumber: kartel dakwah
.
berarti ! ! ! ramai orang islam tidak ketahui pasal ni ! hukum suami cium jenazah isteri
apakah hukum sang suami berikan ciuman kepada sang isteri kala dikala akhir sang isteri dikafankan? iktikad aku, tuntas sang mati dimandikan dan juga dikafan, cuma tinggal wajah sahaja belum dikafankan kerana berikan kesempatan kepada anak sang mati berikan ciuman terakhir.
abdullah,
ciuman memiliki iktikad kasih sayang ataupun ciri hormat. oleh itu tidak kenapa mencium jenazah selagi mana jenazah itu merupakan mahramnya dan juga antara suami terhadap jenazah isteri ataupun kebalikannya.
ciuman memiliki iktikad kasih sayang ataupun ciri hormat. oleh itu tidak kenapa mencium jenazah selagi mana jenazah itu merupakan mahramnya dan juga antara suami terhadap jenazah isteri ataupun kebalikannya.
setuju ulama bahawa wuduk jenazah tidak terbatal kerana terangkatnya taklif kepada jenazah.
ciuman kepada jenazah kerap dicoba rasulullah yang diriwayatkan saidatina aisyah ra; “bahawa saya memandang rasulullah mencium uthman bin maz’un apabila dia wafat dan juga saya memandang linangan air mata baginda. ” (hadis riwayat abu daud)
ciuman kepada jenazah kerap dicoba rasulullah yang diriwayatkan saidatina aisyah ra; “bahawa saya memandang rasulullah mencium uthman bin maz’un apabila dia wafat dan juga saya memandang linangan air mata baginda. ” (hadis riwayat abu daud)
tidak digalakkan membagikan ciuman berulang – ulang kali. larangan serupa ini lazimnya dirujuk kepada budaya warga melayu.
bila mau melaksanakan, perkenankan penuh dengan adab dan juga sopan. bukan jadi tontonan orang ramai yang menziarahi jenazah.
bisa jadi boleh membagikan ciuman terakhir kala jenazah masih di rumah dalam kondisi yang tidak jadi tontonan.
tidak sopan dalam golongan orang ramai yang padat jadwal menguruskan jenazah, nampak isteri membagikan ciuman terakhir kepada jenazah suami. bukan sahaja jenazah, pendamping suami isteri pula tidak sopan apabila berciuman dihadapan orang ramai.
( sumber: nasihatustaz. my )
0 Response to "Mengapa Kita Suka Ingat Sesuatu Ketika Solat dan Dan 7 Cara Menanganinya."
Posting Komentar